Lightweight voertuigen

Innovatie van materialen

Het gebruik van lichte en recyclebare materialen is een uiterst belangrijk onderwerp bij het ontwerpen van schonere en energiezuinigere voertuigen. Daarom is er een voortdurend streven naar het ontwikkelen van lichtere voertuigen die zijn gemaakt van slimme en duurzame materialen. Voorbeelden van automerken die al alternatieven voor stalen onderdelen hebben gebruikt zijn BMW (i3: vezelcomposietmateriaal) en Tesla (model S: aluminium).

Leren van andere sectoren

De Nederlandse automotive toeleveringsindustrie investeert veel in innovatie van producten en materialen om aan de toenemende vraag om innovatieve materialen te voldoen. Voor het realiseren van deze innovaties kijken we onder meer naar de lessen die zijn geleerd rondom geavanceerde composieten in de lucht- en windenergiesector. Dit zijn twee belangrijke sectoren in het Nederlandse industriële landschap.

Gezamenlijk lightweight onderzoek

ACE voert gezamenlijk onderzoek uit met de automotive industrie en de drie Nederlandse automotive hbo-opleidingen om toepassingsmogelijkheden voor vezelversterkte composieten te identificeren. Het betreft toeppasingen die kritiek zijn voor de veiligheid van het voertuig en die zijn ontworpen voor reparatie en recycling. Het gezamenlijke doel is het opzetten van een ​​proeffabriek en, uiteindelijk, een gedeelde faciliteit om hoogvolume vezelversterkte productie-aspecten (veiligheid, procesontwerp, producteisen, integratie, etc.), Industry 4.0 en Virtual Twin-technologie te begrijpen.

Onderwerpen

Hoogproductieve en high-tech lichtgewicht composieten, thermoplastisch recyclebaar langvezelig composiet, 'structural and safety' applicatie-engineering, ontwerp voor repareerbaarheid en recycling en internet-geconnecteerde open source engineering en productieomgeving.

Onderzoeksthema’s

Hoge productiviteit behalen met vezelversterkte composietmaterialen, constructief ontwerp en ontwerp voor repareerbaarheid (toepassing), industrie 4.0 (Digital Twin, Connectivity, IoT)