Het einde van de plofauto

Vincent Everts weet het zeker, over tien jaar zijn nieuwe plofauto’s (auto’s die op diesel of benzine rijden) verleden tijd. De trendwachter gelooft heilig in de toekomst van de elektrische auto. Voor zijn deur staat de nieuwste Tesla, het zelfrijdende model X. Mét ludicrous mode, waarmee je binnen 3 seconden acceleert naar 100 km/uur. Hij is ervan overtuigd dat iedereen uiteindelijk de zelfrijdende auto zal omarmen: “De eerste tien minuten denk je, ‘wooh, dit is eng’, maar daarna denk je ‘wooh, dit is relaxed’.”

Vincent Everts is trendwatcher (“ik was altijd de eerste met nieuwe technologie”), een van de oprichters van de Vereniging Elektrische Rijders en initiatiefnemer van het fonkelnieuwe platform Zelfsturing.it. In 2011 kocht hij zijn eerste elektrische auto,een Nissan Leaf, en sindsdien is hij ervan overtuigd dat iedereen in 2035 in een elektrische, zelfrijdende auto zal rijden. “Elektrische auto’s gaan drie keer zolang mee, hebben drie keer zo weinig onderhoud nodig en zijn drie keer goedkoper per kilometer. De aanschafprijs moet alleen naar beneden, maar dat gaat de komende vijf jaar gebeuren. In 2025 zullen er elektrische auto’s van 15.000 euro op de markt komen, dan zal meer dan de helft van alle nieuwe auto’s elektrisch zijn.”

ZELFRIJDENDE AUTO’S

Everts denkt dat het hebben van een eigen auto op den duur niet meer lucratief is. “Op het moment dat 10% van alle auto’s zelfrijdend is, worden alle andere auto’s waardeloos. Want deze 10% zelfrijdende auto’s nemen binnen de kortste keren 50 procent van alle gereden kilometers voor hun rekening. Zelfrijdende deelauto’s zijn veel goedkoper, je hoeft geen parkeergeld te betalen, ze worden optimaal benut, je kunt erin werken en je staat nooit meer in de file. Dan zou je wel gek zijn om zelf nog een auto te hebben.” De trendwatcher voorspelt dat tussen 2025 en 2045 alle auto’s met verbrandingsmotor worden uitgefaseerd.
Hetzelfde geldt voor parkeerplaatsen in de stad. “Tussen 2025 en 2035 zal 50% van alle parkeerplaatsen hier verdwijnen. Rotterdam is hier al mee bezig. Dus we krijgen meer ruimte voor andere dingen.”

LAADPAALKLEVEN
Hoe meer elektrische auto’s, hoe meer behoefte aan laadpalen in de publieke ruimte. Daar zijn er op dit moment nog te weinig van. Dat is het heetste hangijzer, volgens Everts. De gemeenten moeten over de brug komen met laadpaalsystemen. “Op dat gebied gebeuren momenteel hele bizarre dingen. In sommige grote steden mocht je gratis parkeren bij een laadpaal. Met als gevolg dat automobilisten hun auto
daar een week lieten staan, het zogenaamde ‘laadpaalkleven’. Maar het moet andersom, automobilisten moeten juist voor deze plekken betalen. Ook als de auto is opgeladen.” Maar deze laadpaalproblematiek is slechts van tijdelijke aard. “Over drie jaar is dat probleem opgelost.”

GELUID
Een elektrische auto maakt nauwelijks geluid. Dat is voor de bestuurder een groot voordeel, maar kan in het verkeer tot gevaarlijke situaties leiden. Het Europese Parlement kondigde in 2014 aan dat elektrische auto’s in 2019 meer geluid moeten gaan produceren. Hoe kijkt Everts hier tegenaan? “Ik heb al 100.000 km elektrisch gereden, maar nog nooit een probleem gehad. Behalve bij 5 km/uur op de parkeerplaats, dan
moet je goed uitkijken.” Volgens Everts hoor je altijd wel de luchtweerstand en het geluid van de banden. “Wat wel een probleem is, zijn elektrische fietsen en scooters. Die hoor je echt niet aankomen.”

VERSPILDE ENERGIE
Dat de elektrische auto groot potentieel heeft, daar zijn de meeste experts het wel over eens. Maar hoe zit het met de waterstofauto? Ook hier is Everts zeer uitgesproken over. “Waterstofauto’s zijn volkomen overbodig, dat gaat niks worden. Tijdens het proces van het omzetten van energie naar waterstof en van waterstof naar elektriciteit raak je al 80% van de energie kwijt. Een accu heeft 90% rendement en een waterstoftank 20%. Bovendien moet je dan ook nog overal waterstoftankstations van 2 miljoen euro uit de grond stampen.”

DE TELOORGANG VAN HET GARAGEBEDRIJF
Een elektrische auto vergt veel minder onderhoud dan een auto met een verbrandingsmotor. Dit heeft grote gevolgen voor garagebedrijven. Volgens Everts zal bij de 9.000 garages in Nederland het onderhoud met factor drie verminderen. “Bij een elektrische auto is geen enkele vorm van onderhoud nodig, behalve de banden. De remmen slijten niet, want je remt af op de motor. Er hoeft geen olie meer te worden vervangen. Een elektrische motor gaat een miljoen kilometer mee. Automonteur of chauffeur is geen baan van de toekomst.” Wat zou Everts de huidige automotive studenten willen adviseren? “Software, heel veel weten over software. En business modellen. Je gaat geen auto’s meer verkopen, maar je verkoopt kilometers, je verkoopt vervoer. Luxe mobiliteit van deur tot deur wordt heel belangrijk, geïntegreerd met het openbaar vervoer.” De student van de toekomst zal dus de razendsnelle ontwikkelingen op de voet moeten blijven volgen. Met ludicrous mode.

Auteur: Susan Bink

Dit artikel maakt onderdeel uit van het boek 100 jaar automotive van de HAN (Hogeschool Arnhem en Nijmegen). Dit boek zal binnenkort verschijnen omdat de HAN 75 jaar bestaat. In het boek wordt daarnaast 25 jaar vooruitgeblikt.

Geplaatst in Nieuws

Aanmelden voor ACE nieuwsbrief

* = verplicht veld
Ik ben een: