Ervaring Geert Crijns als hybride docent

Dat lesgeven een hele andere wending zou krijgen, had niemand begin dit jaar kunnen bedenken. Zo ook Geert Crijns niet.
Geert Crijns is sinds 1983 werkzaam in de automotive industrie. Hij begon met het testen van motoren in proefstanden en auto’s tot aan Senior Project Engineer, nu bij Altran, part of Capgemini. Geert Crijns is in maart 2020 begonnen als hybride docent. Hij geeft les aan tweede en derdejaars studenten op de Hogeschool van Rotterdam en daarnaast ook aan studenten van Fontys Eindhoven.

“Ik ben al een hele poos werkzaam binnen de automotive industrie. De lessen die ik als hybride docent heb gegeven, over ‘FMEA’ en ‘Het opstellen van eisen’, zijn eigenlijk een rode draad door het gehele ontwikkelproces van de auto maar ook binnen mijn eigen carrière.” Binnen Altran heeft Geert deze trainingen al vaker gegeven aan collega’s. De stof kwam goed aan en er werd veel waardering uitgesproken door zijn collega’s. Het was dan ook niet verwonderlijk dat zijn baas hem vroeg hoe hij het zou vinden om deze trainingen aan tweede en derdejaars hbo automotive studenten te gaan geven. “Het leek me direct erg leuk om te gaan doen. Ik vind het belangrijk dat de juiste kennis overgedragen wordt en dat ik daaraan zou kunnen bijdragen was voor mij een hele eer.”

Lesgeven in een digitaal jasje
“Het lesgeven was anders dan verwacht omdat het ineens in een digitaal jasje gestoken moest worden door Corona. Ik heb dan ook verschillende dingen moeten aanpassen in mijn lesstof waaronder verschillende oefeningen die ik heb toegevoegd maar ook attributen om de stof en les wat op te leuken. Het was voor mij belangrijk om de aandacht van de studenten erbij te houden. Op voorhand wist ik al dat dat digitaal lastiger zou zijn dan fysiek in een klaslokaal waarbij de interactie snel is gemaakt. Uiteindelijk is het digitaal ook gelukt.”

Geert Crijns hoopt dat andere bedrijven zich geïnspireerd zullen voelen om ook eens te proeven van het hybride docentschap. “Mocht er in de toekomst weer de vraag komen om gastlessen te verzorgen en het past binnen het projectplan, dan zou ik hier zeker weer volmondig ‘ja’ op antwoorden. Hopelijk kan het dan wel weer fysiek in een klaslokaal, dat is toch net even wat dynamischer dan via een beeldscherm.”
 

Heeft u interesse in het hybride docentschap en/of wilt u graag meer informatie?
Neem dan contact op met: Saskia Lavoo via s.lavoo@acemobility.nl